Slik har andre jobbet med oppgaven

Før du begynner

Lag en radioreklame

Dette blir du bedre til:

  • Å bruke speak musikk og lydeffekter
  • Å Lage et samlet lydbilde ved å mikse de forskellige lydsporene sammen. 
  • Å reklamere for et produkt.
  • Å bruke lydredigeringsprogrammet Audacity.

TID: 2x 90 minutter

Dette trenger du:

TIPS: Miks musikk, speak og lydeffekter og bruk det til å reklamere for en fest, leirtur, teaterforestilling eller til å legge fin lyd på en film eller noe helt annet.

Trinn for trinn

Slik lager du en radioreklame

Trekk en kategori til å lage radioreklame for. Planlegg reklamespotten, ta opp og finn lyd musikk og speak og miks det hele sammen i et fint lydbilde.

1

Forproduksjon 30 min.

  • Trekk et produkt å reklamere for i generatoren:
Mobiltelefonen Samsy XP5
Brusen Browser light
Bilmerket Audari F 44
Tøymerket Rickie’s
Pastillen Freshh
Hårproduktet Waxi
Sportsykkelen Zooser
Småkaker fra Cookiez
  • Produktet du har trukket er fiktivt. Forestill deg hva det er eller kan. Hvilken spesiell kvalitet har produktet?
  • Fyll ut reklamespot-boardet.
  • Den ferdige produksjonen må på det meste vare i 30 sekunder. Det er den vanligste lengden på en reklame. Spill av reklamespot-boardet (les opp og lag lyder med munnen), mens du tar tiden:

 

 
2

Hvorfor, til hvem og hvor

Før du begynner å lage en av de "små P" (små produksjoner), er det et par ting du bør tenke over.

1. Velg en kombinasjon

Tag tre valg!

Trekk i markeringerne nedenfor, og få input til å tenke over:

  • Hva vil du med det du skal lage?
  • Hvem er den til?
  • Hvor skal den vises?
3

Program til lydredigering 15 min.

Radioreklamen din skal lages i et lydredigeringsprogram som kan arbeide med fler spor samtidig. Hvis du allerede har det slik så kan det brukes. Ellers anbefaler vi Audacity, som er gratis. 

  • Last ned Audacity.
TIPS

TIPS: Hvis du vil lagre produksjonen din som mp3-fil så må du laste ned LAME for Windows eller LAME For Mac.

  • Se denne guiden til Audacity (klikk på bildet for å se bildeserien i stort):
1tut audacity.jpg
2tut audacity.jpg
3tut audacity.jpg
4tut audacity.jpg
5tut audacity.jpg
6tut audacity.jpg
7tut audacity.jpg

 

 
4

Produksjon av råmateriale 1 time

  • Les inn speaken/voice-over enten direkte i programmet "Audacity" via headset med mikrofon eller en innebygget mikrofon på datamaskinen din eller ta opp lyden på en digital opptaker/moniltelefon og overfør lyden til datamaskinen.
  • Finn et musikkstykke som stemningsmessig passer som underlag til reklamen. 
  • Bruk verktøyet Musikk og lyd. Last ned musikken og lagre den på datamaskinen.
  • Last ned 2-3 lydeffekter og lagre dem på datamaskinen i samme mappe som de andre filene du laget i tidligere. Bruke verktøyet Musikk og Lyd.
  • Importer musikken og lydene i Audicity.
 
5

Redigering 45 min.

  • Klipp til lengden på lydfilene slik at de får den lengden de skal.
  • Plasser speaken lydeffektenene og underlagsmusikken slik at de passer til tidslinjen ifra reklamespot-boadet
  • Legg lydnivåene slik at de får det nivået du syntes at passer.

Saadan Kan

 

 
  • Lagre prosjektet som mp3 på datamaskinen.
6

Fungerer det? 15 min.

Spill av spotten for andre personer uten å forklare dem noe først.

Spør dem:

  • Om de syntes spotten er bra, og hvorfor?
  • Om de mener spottet er mest information/opplysning, underholdning eller reklame, og hvorfor?
  • Om hvem de mener er målgruppe?
  • Om hvor de mener, spottet egner seg best å bli spilt?
  • Diskuter i guppen, om den anden gruppes opplevelse radiospotten passer godt til det dere hadde besluttet under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”