Før du begynner

Alt på et brett

Dette blir du bedre til:

• Å forstå regler og spillmekanikk i et dataspill.

• Å lage sitt eget brettspill.

TID: 2x 90 minutter

Dette trenger du:

TIPS: Du kan bruke reglene ifra hvilket som helst dataspill til å lage et brettspill.

Trinn for trinn

Lag ditt eget brettspill

Hvordan vil Pacman se ut som brettspill?

1

Ideutvikling 45 min.

   

  • Spill spille Packman på det vanskeligste nivået.

Pacman har noen sentrale elementer som utgjør spillet. Disse eleentene kalles spillmekanikker:

  1. Du tjener poeng med å spise små prikker i en labyrint.
  2. Spøkelser jager deg og kan drepe deg hvis de fanger deg.
  3. Hvis du spiser en av de store prikkene, har du mulighet til å jage spøkelsene i stede for at de jager deg.
  • Vurder punkt for punkt hvordan disse tre spillmekanikkene kan overføres til et brettspill. 
TIPS

TIPS: Bra ting å starte med:

1. Hvordan skal brettspill-området se ut?

2. Skal det være bygget opp en labyrint eller en lang sti?

3. Hvordan vil du tjene og holde styr på poeng i brettspillet?

4. Hvordan fungerer spøkelsene i brettspillet? Er det bestemte felter man ikke må lande på eller er det et kort man trekke, eller er en av spillerne et spøkelse? Hva skal skje når en spiller utsettes for et spøkelse?

5. Hvordan skal det bli slik at du jager spøkelsene i stede for at de jager deg? Kan man for eksempel trekke et kort slik at situasjonen endrer seg, når man havner på enkelte brikker?

6. Hvordan vinner man spillet?

7. Hva heter spillet?

  • Skriv reglene for deres brettspill ned i punktform. Lag reglene så simple som mulig.

Foto 5

 Eksempel på regler til Pacman som brettspil.

  • Skriv de fysiske tingene som spillet skal innholde. (spilleplate, brujjer, terninger, kort også videre.)
 
2

Produksjon 60 min.

   

  • Lag en liste over de fysiske tingene som skal være med i spillet. Vurder hvordan spillplaten skalse ut. Hva brukes som brikker? Hvordan ser poengsystemet ut? osv. 

Ikke bruk for lag tid på å pynte detaljene på spille. Det skal sansynligvis endres senere. Det viktigste er at det kan spilles.

Foto 8

 
3

Test og rettelser 60 min.

   

  • Spill spillet deres.

Forsøk å tenke på dere selv som testbrukere. Det vil si å legge merke til når nåe i spillet ikke virker, og skriv det ned. Tenk over følgende ting:

-  Er det gøy å spille spillet?
-  Gikk det for raskt eller tok det lang tid å spille spillet igjennom?

-  Hvordan er sjangsene for å vinne spille midt underveis. Blir det for raskt tydelig hvem som skal vinne?

  • Når dere har spilt spillet 1-2 ganger, endrer dere på ting som ikke virker. Pass på å ikke endre for mange regler av gangen. Husk å skrive ned underveis. Man glemmer raskt i kampens hete. 
  • Spill spillet igjen og vurder om endringene dere har gjort gjorde spillet bedre.
 
4

La andre prøve 15 min.

  • Når du er fornøyd med spillet, kan du la en annen gruppe spille det. Kikk på dem og se hvordan de reagerer når de spiller. Forsøk å ikke hjelpe dem med spillingen.

Fremlaeg Spil